32-310 Jaroszowiec, ul. Kolejowa 18, tel. 32 6457097
Select menu item

Zielona Szkoła w Spale

W dniach 24-26 maja 2021r. uczniowie klasy 2 i 3 wraz z opiekunami: Paniami Beatą Kruszenko, Pauliną Wołowicz i Weroniką Antonik-Król,  wyjechali  na zieloną szkołę do Spały.

Wyjazd ten był nagrodą dla uczniów kl.2  za zajęcie IV miejsca w ogólnopolskim konkursie „PrzyGOTUJMY lepszy świat”, nagrodzeni zostali także najaktywniejsi uczniowie z klasy 3.

24-ego wyjechaliśmy z Jaroszowca bardzo wcześnie,  by dotrzeć na miejsce około godziny 10:30. Zamieszkaliśmy w ośrodku „Zacisze”, który położony jest  w pięknym, starym lesie objętym rezerwatem “Spalska Gać”. Na miejscu przywitała nas Pani Karolina, nasza animatorka, która przedstawiła nam plan dnia i regulamin „Bardzo Zielonej Szkoły”.

Zaraz po obiedzie Pani Karolina zabrała nas na spacer do rezerwatu przyrody „Spała”.
W rezerwacie szukaliśmy śladów bytności różnych zwierząt. Widzieliśmy buchtowisko dzików, dziuple, ogryzione przez myszy szyszki, zgryzy bobrowe. Spotkaliśmy też padalca, wiewiórkę i czaplę. Mówiliśmy o znaczeniu zbiorników wodnych w lasach, o roli martwego drewna, obliczyliśmy wiek drzewa na podstawie obwodu, mówiliśmy czym jest pomnik przyrody. Na błotnistym fragmencie ścieżki dzieci odciskały tropy zwierząt zamieszkujących las ( lis, dzik, borsuk, wydra, jeleń, sarna).

Odwiedziliśmy obelisk Św. Huberta oraz Spalski Grzybek. Na koniec zatrzymaliśmy się
w Spale.

Po kolacji rozpoczęliśmy przygotowanie gipsowych odlewów tropów zwierząt, a następnie odbyły się gry i zabawy na świeżym powietrzu. Przed snem Pani Karolina przeczytała uczniom bajkę pt. „ Dlaczego zwierzaki mieszkają w bloku Maćka”.

Następnego dnia po śniadaniu znów wyruszyliśmy do lasu. Pani Karolina przygotowała
dla nas wiele niespodzianek. Po drodze do lasu widzieliśmy  kościółek oraz park w Spale.
W lesie naszym zadaniem było szukanie leśnych skarbów , przygotowywaliśmy również leśny koktajl zapachów i szukaliśmy wśród drzew swojego przyjaciela. Następnie studiowaliśmy leśną florę przy użyciu lusterek inspekcyjnych, lupek z latarką oraz miarek. Obserwowaliśmy owady żyjące na korze, larwy na liściach. Wracając na obiad odwiedziliśmy posąg żubra.

Po obiedzie Pani Karolina zabrała nas na wycieczkę do gospodarstwa permakulturowego      „ Dolina Mgieł”. Tam, właściciel -Pan Łukasz pokazał nam, jak z powodzeniem  uprawiać ekologiczne owoce i warzywa na ubogich glebach.

Po kolacji odbył się warsztat czerpania papieru, a przed snem Pani Karolina zaprezentowała teatrzyk Kamishibai pt. „Gadatliwy ptak Narina”.

Ostatni, trzeci dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy tuż po śniadaniu spacerem do Spały nad rzekę Pilicę. Dotarliśmy do kompleksu rekreacyjnego z placem zabaw. Bawiliśmy się tam świetnie. W drodze do ośrodka zatrzymaliśmy się na lody i gofry. Tuż przed obiadem odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów i kodeksów „Młodego Ekologa”.

Przez cały pobyt nasze posiłki opierały się głównie o kuchnię roślinną i wegetariańską , zgodnie z  założeniami projektu. Spróbowaliśmy wielu nowych smaków, a posiłki były kolorowe i bardzo zdrowe.

Do domu wróciliśmy szczęśliwi i pełni niezapomnianych wrażeń. Wyjazd  łączył  świetną zabawę z edukacją ekologiczną.

Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy przyczynili się do naszej nagrody ☺☺☺

Pragniemy również podziękować pani  Annie Tomsi, właścicielce apteki w Jaroszowcu,  za doposażenie apteczki szkolnej, dzięki czemu czuliśmy się jeszcze bardziej bezpieczni.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.