Innowacja pedagogiczna
Autor: Paulina Wołowicz
Temat: „ Postaw na plecy. Lepiej zapobiegać niż leczyć!”
Przedmiot: zajęcia z wychowania fizycznego
Rodzaj innowacji: programowo -metodyczna
Data wprowadzenia: rok szkolny 2023/2024
Data zakończenia: maj 2024
Zakres innowacji: adresatami innowacji są uczniowie klasy 5 Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Jaroszowcu.
Czas realizacji innowacji to rok szkolny 2023/2024 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne będą realizowane w ramach zajęć z wychowania fizycznego podczas rozgrzewki, części głównej lub części końcowej lekcji minimum raz w tygodniu.
Opis innowacji:
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Zniekształcenia kręgosłupa oraz wady stóp i kolan dotykają wg różnych źródeł od 50 do 60% uczniów. Rozwijają się podczas tzw. skoków wzrostowych (wiek 6-7 i 12-16 lat), gdy rozwój układu mięśniowego nie nadąża za szybkim wzrostem kości. W dzisiejszych czasach dzieci i młodzież żyją w świecie, w którym w wyniku szybkiego postępu techniki w znaczny sposób została ograniczona aktywność ruchowa młodego organizmu. Siedzący tryb życia, spędzanie czasu wolnego przed komputerem czy telewizorem, ciągłe patrzenie w ekran telefonu, niedobór aktywności ruchowej prowadzą do powstawania nieprawidłowych zmian w aparacie ruchu, w wyniku czego dochodzi do wad postawy ciała. Ponadto w codziennym życiu rzadko na ogół zwracamy uwagę na to, jak kształtuje się organizm dziecka, a robimy to dopiero wtedy, gdy wady są już widoczne i trudno je usunąć. Okazuje się jednak, że wszelkim wadom można przeciwdziałać, możemy z nimi walczyć i to bardzo skutecznie.
Założenia ogólne:
Przekazywanie wiedzy w trakcie różnorodnych zajęć będzie obejmować najbardziej aktualne wiadomości dotyczące funkcjonowania systemu szkieletowego w szczególności kręgosłupa, możliwości zapobiegania wadom postawy oraz dostosowania wiadomości i ćwiczeń do możliwości i potrzeb ucznia, innowacja będzie realizowana w sali gimnastycznej i w zależności od potrzeb na świeżym powietrzu ( boiska sportowe, las).
Cel główny:
Kształtowanie prawidłowego rozwoju fizycznego i profilaktyka wad postawy ciała.
Cel główny będzie realizowany poprzez:
– unikanie zachowań powodujących wady postawy, a przejawianie zachowań i stosowanie
ćwiczeń sprzyjających prawidłowej postawie ciała,
– wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała,
– wzmacnianie gorsetu mięśniowego;
– stosowanie zasady dyscyplinowania ciała i ducha w działaniach codziennych;
– przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom rozwojowym oraz likwidowanie zjawisk już
zaistniałych.
Cele szczegółowe:
– zwiększanie ogólnej sprawności fizycznej i wydolności organizmu dziecka poprzez
stosowanie ćwiczeń kształtujących, oddechowych i wytrzymałościowych, a także gier i zabaw
ruchowych,
– wyrabianie nawyku prawidłowej postawy,
– niwelowanie odruchów nieprawidłowej postawy,
– korygowanie zaburzeń stałych ciała – zapobieganie utrwaleniu i pogłębianiu tych zaburzeń,
– wyrównywanie zaburzeń w rozwoju motoryczności,
– poprawa nieprawidłowej pracy aparatu oddechowego poprzez koordynację oddechu z
Ćwiczeniami,
– kształtowanie i zwiększanie wytrzymałości i siły mięśniowej,
– nauczenie przyjmowania pozycji skorygowanej mięśni osłabionych,
– likwidacja (rozciągnięcie) przykurczów mających bezpośredni wpływ na kształtowanie
postawy,
– wyrabianie nawyku prawidłowego stawiania stóp w chodzie, w biegu,
Metody i formy:
metoda praktycznego działania(ćwiczenia),
słowne(pogadanki, wykłady),
oglądowe(pokaz, obserwacja).
Tematy innowacji:
ćwiczenia kształtujące postawę ciała, poszczególne zdolności motoryczne i zwiększające zakresy ruchu we wszystkich stawach,
różne techniki ćwiczeń:
pilates: wzmocnienie mięśni całego ciała, w szczególności mięśni głębokich grzbietu,
joga: niwelowanie dolegliwości bólowych ,antystresowe i relaksujące stosowanie pozycji asan na kręgosłup,
stretching: zajęcia skoncentrowane na rozciąganie tylnej i przedniej taśmy anatomicznej ciała,
wykonywanie ćwiczeń z hantlami, gumami, ciężarkami, piłkami lekarskimi,
wykłady na temat wad postawy, przyjmowania neutralnej postawy ciała, prawidłowego stania i chodzenia,
programy mobilizacyjne:
dolna część pleców i tułów,
klatka piersiowa i przednia część barków,
górna część pleców, mięsień czworoboczny i łopatka,
głowa,
szyja,
staw skokowy,
stopa, palce stóp.
Spodziewane efekty:
Celem wprowadzenia innowacji jest wdrożenie prawidłowych nawyków ruchowych i podniesienie świadomości uczniów. Uczniowie biorąc udział w zajęciach innowacyjnych, zdobędą wiedzę i podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzenia innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy ruchowej jako przeciwdziałanie wadom kręgosłupa.
Ewaluacja:
dokumentacja: porównanie wyników testu mobilności ruchomości w stawach we wrześniu i maju, wywiad z uczniami,
obserwacje uczniów w czasie zajęć,
samoocena realizacji innowacji przez nauczyciela.