INNOWACJA PEDAGOGICZNA
TYTUŁ INNOWACJI: „ACTIVE KIDS. Język angielski na zajęciach wychowania fizycznego.”
RODZAJ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:
programowo-metodyczna
AUTOR: PAULINA WOŁOWICZ
1. PROGRAM NAUCZANIA NA KTÓRYM OPARTA JEST INNOWACJA
„Program nauczania wychowania fizycznego dla ośmioletniej szkoły podstawowej”. Innowacja jest uzupełnieniem w/w programu o wybrane treści nie zwiększając tym samym kosztów realizacji działań statutowych szkoły.
2. NAUCZYCIEL WDRAŻAJĄCY INNOWACJĘ
PAULINA WOŁOWICZ
3.TERMIN WPROWADZENIA I CZAS TRWANIA INNOWACJI
rok szkolny 2020/2021
DATA ROZPOCZĘCIA: wrzesień 2020
DATA ZAKOŃCZENIA:maj 2021
4. MIEJSCE REALIZACJI:
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Jaroszowcu
- Kolejowa 18
32-310 Jaroszowiec
5. Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 2. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2020/2021 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w tygodniu.
Na zajęciach objętych innowacją uczniowie będą mieli możliwość wykazania się umiejętnościami ruchowymi, jak również wiedzą z zakresu języka angielskiego w dziedzinie rekreacji, sportu i edukacji zdrowotnej.
6. Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „ ACTIVE KIDS. Język angielski na zajęciach wychowania fizycznego” jest moją odpowiedzią na wymogi nowoczesnego nauczania języków obcych a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego.
Do obecnej bazy stosowanych i sprawdzonych metod wychowania fizycznego i języka angielskiego dodałam niekonwencjonalne metody, techniki i formy organizacyjne, zezwalające dzieciom na dokonywanie wyborów i twórcze myślenie.
Opis innowacji:
- Wstęp
Nadrzędnym celem projektu jest uświadomienie potrzeby posługiwania się językiem angielskim w różnych dziedzinach życia, w sytuacjach spoza klasy szkolnej, w sposób nieformalny i pragmatyczny. Jest to szczególnie ważne dla najmłodszych uczniów, którzy zmotywowani do używania języka angielskiego w sytuacjach zabawy, współzawodnictwa sportowego, w sali gimnastycznej lub na boisku szkolnym, zaczynają kojarzyć nabywanie języka i wykorzystanie swoich umiejętności z realnym życiem.
2. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 2
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
– wykorzystanie języka angielskiego na lekcjach wychowania fizycznego
– zapoznanie ze specyficznym słownictwem związanym z aktywnością ruchową, zabawą i sportem
– przełamywanie bariery komunikacyjnej poprzez stworzenie możliwości posługiwania się językiem w naturalnych sytuacjach współzawodnictwa sportowego i zabawy.
III. Cele innowacji
Cele ogólne
- wprowadzenie dzieci w świat dźwięków języka obcego
- rozbudzenie zainteresowania nauką języka angielskiego
- wyrabianie motywacji do nauki języka obcego, poprzez wykształcenie świadomości, że język ten może stanowić środek komunikacji
- traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia świata
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne umiejętności
Cele szczegółowe
Słuchanie
- osłuchanie się z brzmieniem języka angielskiego
- rozpoznawanie dźwięków, głosek i intonacji
- rozumienie wskazówek i poleceń nauczyciela
- rozumienie ogólnego sensu wypowiedzi rozmówcy w prostych sytuacjach komunikacyjnych
- rozumienie ogólnego sensu słuchanego tekstu
Mówienie
- opanowanie poprawnej wymowy i intonacji
- umiejętność powtórzenia słów i prostych zdań
- stosowanie wyuczonych zwrotów w prostych sytuacjach komunikacyjnych
- Metody i formy
Dziecko na etapie edukacji wczesnoszkolnej ma ogromną zdolność imitacji. Ucząc się języka obcego, stosuje techniki przyswajania języka rodzimego (pierwszego), które polegają na przysłuchiwaniu się i powtarzaniu gotowych formuł oraz zestawień słownych. Nauczanie małych dzieci powinno więc polegać przede wszystkim na podawaniu im odpowiednich wzorców językowych w formie pojedynczych słów, rymujących się wyrazów, zwrotów i prostych zdań, które uczeń opanuje przez naśladowanie. Cały ten proces jest jednak możliwy przy jak najczęstszym kontakcie z językiem obcym, do czego dążę za pomocą opisywanej innowacji.
- Pantomima – uczniowie za pomocą ruchu przedstawiają postacie wykonujące pewne czynności, zadaniem klasy jest w języku angielskim określić daną czynność.
- Zabawa Teddy Bear – doskonała jako ćwiczenie ruchowe. Nauczyciel trzymając maskotkę i naśladując nią odpowiednie ruchy, wydaje komendy: Sit down! Look at me. Clap your hands, turn around, point your nose, touch your toes, jump up high, reach for the sky itp.
- Zabawy ruchowe przy muzyce, np: Head and shoulders – uczniowie śpiewając piosenkę w coraz szybszym tempie wykonują ćwiczenia polegające na dotykaniu wymienianych części ciała:
“ Head, shoulders, knees and toes,
Knees and toes.
Head, shoulders, knees and toes,
Knees and toes.
And eyes and, ears and, mouth and nose.
Head, shoulders, knees and toes,
Knees and toes.”
- Zabawa z piłką – nauczyciel rzuca kolejno do dzieci piłkę wypowiadając w języku angielskim np. dowolny kolor. Dziecko łapie piłkę, a następnie odrzuca tłumacząc na język polski zasłyszany wyraz. Zabawa może być w różny sposób modyfikowana, np. n-l mówi po polsku, a dziecko po angielsku. Zakres tematyczny wyrazów jakie mogą być zastosowane również jest nieograniczony i zależy od poziomu wiedzy danej grupy.
- Powitanie w parach – dzieci dobierają się parami. Nauczyciel wydaje komendy, a dzieci dotykają się danymi częściami ciała: With your partner: head to head, shoulder to shoulder, head to shoulder, knee to knee, arm to arm, etc.
- Naśladowanie zwierząt – nauczyciel mówi po angielsku nazwę zwierzęcia(przedstawia grafikę) a dzieci nazywają i naśladują to zwierzę, np. frog jumps, bear walk, gorilla shuffle
- Ćwiczenia Total Physical Response (TPR) Reagowanie całym ciałem: – wykorzystywane może być także jako ćwiczenia śródlekcyjne. Nauczyciel wydając polecenia wykonuje je razem z uczniami:
Put your arms up, higher…
Relax – Now stretch your right arm out: 1, 2, 3,…,10
Relax – Stretch your left arm out: 1, 2, 3,…, 10
Relax – Right foot. Stand on your right foot: 1, 2, 3,…, 10, etc.
- Cosmic Kids Yoga –nauka podstawowych pozycji pozycji jogi i ich angielskie nazwy, nauka medytacji, wyciszenia.
2. Przewidywane osiągnięcia(korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie poznają nowe słownictwo oraz proste zwroty angielskie w zakresie wychowania fizycznego, uczniowie klasy 2 z pomocą nauczyciela przeprowadzą rozgrzewkę z zastosowaniem komend angielskich, spróbują wyjaśniać zasady zabawy opisanej w prosty sposób po angielsku i popartej jednoczesnym pokazem ruchowym.
Wszyscy uczniowie zaczną odważniej wypowiadać się w języku angielskim i próbować swoich sił występując przed grupą , np. przy prowadzeniu rozgrzewki, podczas powtórki w części końcowej lekcji.
Uczniowie poznają słownictwo części dyscyplin sportowych uprawianych latem i zimą, symbole związane z olimpiadą, cechy motoryczne, części ciała, ćwiczenia, liczby, kolory, sprzęt sportowy wykorzystywany na lekcjach i przez sportowców poznanych dyscyplin sportowych, chętnie poszerzają zasób słów angielskich o tematyce sportowej i dotyczącej zdrowia pytając o nie, szukając informacji w słowniku i Internecie. Poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowo – ruchowej a także podzielności uwagi.
Uczniowie mniej zdolni ruchowo chętniej biorą udział w zajęciach WF-u z językiem angielskim, gdyż mogą wykazać się znajomością języka, dobrą pamięcią co zwiększa ich pewność siebie.
Wszyscy uczniowie stopniowo usprawniają wymowę w zakresie języka angielskiego
i umiejętność rozumienia ze słuchu.
3.Tematyka zajęć
Program nauczania na zajęciach objętych innowacją jest oparty na „Programie nauczania wychowania fizycznego dla ośmioletniej szkoły podstawowej” Krzysztofa Warchoła. Treści nauczania zawarte są w aktualnej podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i realizowane w zakresie wszystkich obszarów wychowania fizycznego.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
– ankietę wśród rodziców
– rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.